"Dvanáct rozhněvaných hrotů" - recenze maček Rock Empire Expert

"Dvanáct rozhněvaných hrotů" - recenze maček Rock Empire Expert

Pokud někdo netouží zažít pořádnou jízdu na ledu, měl by pomyslet na tuning podvozku svých horolezeckých bot. Jak je obecně známo, tak podrážka na ledu má asi stejnou přilnavost, jako slanina na teflonové pánvi. Snažit se zaseknout špičku boty do ledu je pak stejně účinné, jako zabíjení hřebíku do zdi gumovou paličkou. Zkrátka a dobře, chtělo by to mačky jménem Machki, jak je nazval výrobce.

Jejich druhové jméno zní Expert, což označuje, že zadní systém upínání je vhodný jen pro boty se žlábkem na patě. V nabídce je však i model pro klasické pohorky bez drážky.

Začněme ovšem pěkně popořádku. Jde o klasické 12hroté ocelové mačky, vhodné na VHT, horolezectví a alpinismus. Jejich konstrukci bych nazval dnes již klasickou, bez nějakých extravagancí, zvláštností a podobně. Jeden trumf si však výrobce schoval v rukávu, respektive v krabici. Po jejím otevření totiž kromě maček najdete ještě pár dalších spojovacích dílů přední a zadní části maček. Ten je určen pro majitele bot, které mohou mít až číslo 48. Pokud mačky naopak obouvá Popelka utíkající před princem, připne si na svůj střevíček mačky s dílem kratším.

Mačky jsou lehce přizpůsobitelné velikosti bot.

Jak jsem se zmínil, konstrukce je v podstatě standardní. To ovšem nemusí znamenat nic negativního. Často je tomu právě naopak. Špička boty se upíná masivním plastovým třmenem polotuhé konstrukce. Tím se provléká popruh vedoucí z patního upínacího prvku. Ten obsahuje kolečko pro přesné doladění přítlaku mačky k botě. Dotažením popruhu se pak přední i zadní část spojí a z boty a mačky se rázem stane jeden celek. Mačky jsem zkoušel jak při chůzi na sněhu, tak při lezení v kolmém vodním ledu. Jelikož jsou přední hroty od výroby nabroušené pěkně do ostra, neměl jsem se zasekáváním do ledu žádné potíže. Vzhledem k celkové konstrukci maček je však jasné, že nejde o speciály určené vyloženě pro lezení v ledu. Jejich hlavní přednost tkví v univerzálnosti. Neztratí se při klasickém alpinismu, ani občasném nasazení v drsnějším terénu. Tedy něco jako SUV automobil, který jezdí hlavně na silnici, ale nezalekne se ani lehčího terénu, či sněhu.

Přiznám se, že se sněhem jsem si přihrál záměrně, jelikož jsem chtěl zmínit další užitečný prvek. Již ve standardní výbavě mají mačky plastové vyhazovače sněhu. Tedy něco jako plastové záslepky, zamezující nabalování sněhu na mačky. Věřte, nebo ne, ale tento prvek je na mačkách při chůzi ve sněhu velmi užitečný. Vyhazovače jsou našroubované křížovými šrouby, takže není problém je odstranit. 

  • Rychloupínací systém maček.
  • Plastové vyhazovače sněhu zamezují jeho ulpívání na spodku maček.
  • Detail předních hrotů a upínacího klasického upínacího systému.

Klasické konstrukci maček odpovídá i přiměřená hmotnost kolem 1060 gramů. Musím ovšem říct, že ne všechny modely, se kterými jsem se setkal, umožňují tak snadné nastavení velikosti. Jde to jen lehkým přizvednutím plechu prstem, čímž se uvolní kolík zapadající do dírky ve spojovacím dílu. Na něm jsou navíc vyraženy číslice označující velikosti boty. Nastavit velikost je tedy dílem okamžiku. A v čem tedy vězí hlavní argument, proč sáhnout po tomto modelu? Bude jím zřejmě vyvážený poměr ceny a výkonu. Popravdě řečeno, v této cenové hladině asi ocelové mačky moc konkurence nemají. Ničím sice extra nenadchnou, ale ani neurazí. Kdo chce něco extrovního, nechť si koupí titanové mačky s kanárkově zeleným eloxem a červenými puntíky. Horolezec a turista touživší po klasice si pak do svého hledáčku může dát mačky jménem Machki.

Zaujalo nás:

  • dvě délky spojovacích dílů
  • univerzálnost použití
  • snadné nastavení velikosti

Karel Vidlák Svět Outdooru

 

Další články